Milyen bauhaust gondolunk?

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.57021/artcadia.3291

Kulcsszavak:

Bauhaus, utópia, reneszánsz, mai bauhaus, abszolút arányok, totalitárius eszmék

Absztrakt

A bauhaus-eszme reneszánsz elődei: szabályos testek, utópiák és az abszolút emberi arányok. A bauhaus társadalmi, technológiai feltételei és mellette különös párhuzamok: dodekafónia, futurizmus, anarchizmus, tanácsköztársaság. Figyelem! Az egyik totalitárius eszme stílusa – az orosz konstruktivizmus – veszélyes és tilos a másik totalitárius eszmére, a nácizmusra! Gondolatkísérlet: a funkció érintése. Bauhaus ma: méregdrága Barcelona-szék és olcsó IKEA. Végső számvetés: lehet, hogy a Bauhausnál húzhatjuk meg a vonalat, amikortól világosan elválaszthatjuk a designt és „a művészetet”.

Hivatkozások

„Hirschvogel’s Geometria (1543).” The Public Domain Review, October 15 2012, hozzáférés: 2022.04.20., https://publicdomainreview.org/collection/hirschvogel-s-geometria-1543.

„Kassák Lajos (1887-1967).” Kassák Múzeum, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.kassakmuzeum.hu/index.php?p=lajos_kassak.

„Koloman Moser (Wien 1868 - 1918 Wien).” Galeria bei der Albertina Zetter, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.galerie-albertina.at/en/artists/13689/koloman-moser/.

„Mapping Barcelona, Spain.” Etruxes Architecture, Spring 2011, hozzáférés: 2022.05.01., http://www.etruxes.com/architecture/mapping-barcelona/.

„Marcel Breuer, Wassily™ Chair, Gold, 1925.” Knoll, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.knoll.com/product/wassily-chair-gold.

„Modulor Man by Le Corbusier.” ICON, 23.06.2009, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.iconeye.com/opinion/icon-of-the-month/modulor-man-by-le-corbusier.

„The New Typography & Russian Constructivism.” Ba Hons Graphic Design, 02.11.2009, hozzáférés: 2022.05.01., https://stevenh85.wordpress.com/2009/11/11/the-new-typography-russian-constructivism/.

„Tschichold’ New Typography and the Relationship to the Bauhaus.” Graphic Design History, hozzáférés: 2022.05.01., http://www.designhistory.org/Avant_Garde_pages/DieNeueType.html.

Ady Endre. „Négy fal között (Kosztolányi Dezső verses könyve).” Magyar Elektronikus Könyvtár, hozzáférés: 2022.05.01., https://mek.oszk.hu/00500/00583/html/ady67.htm.

Blueprint Magazine. hozzáférés: 2022.05.01., https://www.designcurial.com/aboutus/blueprint-home-page.html.

Czigányik Zsolt, „Utópia és utópizmus: egy irodalmi és politikai fogalompár nyomában,” Korunk 30, 2. sz. (2019/2): 11–22.

Cseri Péter. „Sokan űrutazásként élték meg a Tanácsköztársaságot. Interjú Hatos Pállal.” 24.hu, 2021. 03. 20., hozzáférés:

05.01., https://24.hu/kozelet/2021/03/20/hatos-pal-tanacskoztarsasag-rosszfiuk-vilagforradalma-feherterror-vorosterror-interju/.

Dukes, Hunter. „Solid Objects: 16th-Century Geometric and Perspective Drawings.” The Public Domain Review, July 8 2021, hozzáférés: 2022.04.20., https://publicdomainreview.org/collection/solid-objects.

Erbar font family designed by Jakob Erbar in 1927. hozzáférés: 2022.05.01., https://www.linotype.com/642213/erbar-family.html.

Hollis, Richard. „The party line.” The Guardian, 18 Dec 2000, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.theguardian.com/culture/2000/dec/18/artsfeatures2.

Jan Tschichold fontja: Sabon. MyFonts, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.myfonts.com/collections/sabon-font-linotype.

Jugend Magazine. hozzáférés: 2022.05.01., https://www.jugendmagazine.net/.

Kovács Dániel. „Gömbház, a tökéletesség mintaképe.” hg.hu, 2011. május 29., hozzáférés: 2022.04.20., http://hg.hu/cikkek/varos/12025-gombhaz-a-tokeletesseg-mintakepe.

Krasny, Jill. „Why 1980s Memphis design is popular once again.” May 19 2017, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.1stdibs.com/blogs/the-study/1980s-memphis-group/.

Mészáros Ábel. „Útkeresés a 70-es évek lakásépítésében II. Az újpalotai kísérlet.” Lechner Tudásközpont, 2017. március 27., hozzáférés: 2022.05.01., https://lechnerkozpont.hu/cikk/utkereses-a-70-es-evek-lakasepiteseben-ii.

Moholy-Nagy László. „A szelet-embertől az egész emberig (1929).” hozzáférés: 2022.05.01., http://www.intermedia.c3.hu/mszovgy1/moholy.htm.

Morris Fuller Benton fontja: Franklin Gothic. MyFonts, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.myfonts.com/fonts/bitstream/franklin-gothic/.

Munkácsi Krisztina. „Szamuely Tibor hagyatéki ügye.” hozzáférés: 2022.05.01., https://static-cdn.hungaricana.hu/media/uploads/library/BFL/munkacsik_szamuely.pdf.

Osvárt Judit. „100/16: A Vörös Kockaház.” Bauhausism, Sep 3 2019, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.bauhausism.hu/post/100-16-a-v%C3%B6r%C3%B6s-kockah%C3%A1z.

P22 Albers font. hozzáférés: 2022.05.01., https://www.myfonts.com/person/Josef_Albers/.

Petri György. „Magyarázatok P. M. számára.” Holmi – a folyóirat online kiadása, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.holmi.org/2000/12/petri-gyorgy-magyarazatok-p-m-szamara.

Reynolds, Dan. „Schriftkünstler. A historiographic examination of the relationship between handcraft and art regarding the design and making of printers’ type in Germany between 1871 and 1914.” TypeOff, 26 January 2019, hozzáférés: 2022.05.01., https://www.typeoff.de/2019/01/artists-and-craftsmen-in-german-type-1871-1914/.

Sárközy Péter. „Budapesti kaland: Marinetti és a „Csárdáskirálynő”.” Hitel (2017/3): 55–63. Zubreczki Dávid. „Sosem volt még ilyen szépen felújított Bauhaus-villa Budapesten.” Index.hu, 2015.01.07., hozzáférés: 2022.05.01., https://index.hu/urbanista/2015/01/07/bauhaus_napraforgo_utcai_lakotelep_felujitas_pasaret/.

Downloads

Megjelent

2022-07-28

Hogyan kell idézni

Szalay, M. (2022). Milyen bauhaust gondolunk?. Artcadia : A Rippl Művészeti Intézet Lapja, 1(1), 15–25. https://doi.org/10.57021/artcadia.3291

Folyóirat szám

Rovat

Tematikus

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei