Nemek és igenek

A fiúk olvasási motivációja és teljesítménye a kutatási eredmények és jó gyakorlatok tükrében

  • Szabó Ildikó Neumann János Egyetem Pedagógusképző Kar Művészeti és Anyanyelvi Nevelési Tanszék
  • Szinger Veronika Neumann János Egyetem Pedagógusképző Kar Művészeti és Anyanyelvi Nevelési Tanszék
Kulcsszavak: nemi különbségek az olvasásban, jó gyakorlatok, olvasási motiváció

Absztrakt

Hazai és nemzetközi kutatások egyaránt arról számolnak be, hogy a fiúk átlagosan kevesebb időt töltenek olvasással, alacsonyabb olvasási motivációval rendelkeznek, kevésbé értékelik az olvasást, önmagukat kevésbé jó olvasónak tartják, mint a lányok, az olvasás inkább „lányos” időtöltésnek számít. A lányok és fiúk közötti különbség az életkorral csak nő, amit a PIRLS- és PISA-vizsgálatok eredményei is alátámasztanak. Az olvasás területén a nemek közötti különbség biológiai megközelítése azokat a veleszületett vagy az érés következtében a hormonális változásokkal párhuzamosan kialakuló tényezőket hangsúlyozza, amelyek a kognitív képességeket befolyásolják. A szociolingvisztikai szempontok pedig elsősorban azokat a különbségeket említik, amelyek a szocializáció során esetlegesen más mintákat közvetítenek az apa és az anya részéről. A tanulmány bemutat néhány olyan pedagógiai aspektust is, amely az óvodában és iskolában segíti vagy ajnálatos módon hátráltatja a fiúk olvasóvá válását, az olvasói önkép, az olvasási teljesítmény vagy iskolai előrehaladás alakulását. A tanulmány fő célja olyan jó gyakorlatok ismertetése, amelyek elsősorban a fiúkat célozzák meg. Az Olvasó apukák az óvodában elnevezésű finn projekt abból indul ki, hogy a fiúk érdeklődését az olvasás iránt leginkább egy férfi ideál, egy számukra szerepmodellként szolgáló felnőtt férfi keltheti fel. A Fiúk és könyvek (Boys & Books) weboldal főként azokhoz a felnőttekhez szól, akik a fiúk olvasóvá nevelésében bármilyen szerepet betölthetnek. A site fiús olvasnivalókat, az olvasástanításhoz módszertani ajánlásokat kínál. A Futball találkozása a kultúrával elnevezésű, kifejezetten a hátrányos helyzetű fiúk megszólítására alapozó német projekt arra a meggyőződésre épül, hogy a futball, a tanulás és a kultúra összekapcsolása sok gyereket motivál, és így elfogadóbbá, érdeklődőbbé válnak a tanulás és az olvasás iránt. „Az igazi férfiak”: egy amerikai jó gyakorlat fő tanulsága, hogy ha figyelembe vesszük, miről szeretnének olvasni, hallani, beszélgetni a fiúk, akkor a számukra vonzó szövegekben el tudnak mélyülni. A PISA-vizsgálatok egyértelműen megmutatják, hogy ha elkötelezett olvasóvá válnak a fiúk, jobb teljesítményre képesek, mint a lányok. A tanulmányban felvázolt jó gyakorlatok ezen cél eléréséhez járulnak hozzá.

Megjelent
2019-12-05
Hogyan kell idézni
Szabó, I., & Szinger, V. (2019). Nemek és igenek : A fiúk olvasási motivációja és teljesítménye a kutatási eredmények és jó gyakorlatok tükrében. Anyanyelvi Kultúraközvetítés, 2(2), 3–18. https://doi.org/10.33569/akk.2388
Folyóirat szám
Rovat
Olvasáskutatás