Ipar 4.0 és oktatás 4.0

Elvárt kompetenciák és készségek a társadalom 5.0-ban

Szerzők

  • Enkhjav Tumentsetseg Hungarian University of Agriculture and Life Sciences Doctoral School of Economic and Regional Sciences https://orcid.org/0000-0003-3976-0851
  • Varga Erika Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet, Idegen Nyelvi Tanszék https://orcid.org/0000-0001-5105-7187

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.2876

Kulcsszavak:

Ipar 4.0, Oktatás 4.0, Társadalom 5.0, automatizáció és digitalizáció, kompetenciák és készségek

Absztrakt

Jelenleg a negyedik ipari forradalom közepén vagyunk, amely minden korábbi ipari forradalomnál mélyrehatóbb változásokat hoz. Cikkünk az Ipar 4.0, az Oktatás 4.0 fogalmát, valamint a digitalizáció, az automatizálás és a számítógépesítés új korszakával kapcsolatos HR-kihívásokat vizsgálja. A kutatás fő célja annak hangsúlyozása, hogy figyelmet kell fordítani ennek az intelligens technológiai trendnek a terjedésére és irányára, valamint azokra a kompetenciákra és képességekre, amelyekre a jövő munkahelyein szükség lesz. Felsoroljuk a technikai és a puha készségeket egyaránt, és kiemeljük az intelligens technológiák néhány gyakorlati felhasználási lehetőségét az oktatásban. Az egyetemek szerepe kulcsfontosságú egy erősen digitalizált és automatizált társadalom felé történő gyors elmozdulásban, így a Társadalom 5.0-ra való áttérés felgyorsításában. A cikk zárásaként a rendelkezésre álló szakirodalom és néhány statisztikai jelentés alapján a következtetések és javaslatok találhatók. 

Szerző életrajzok

Enkhjav Tumentsetseg, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences Doctoral School of Economic and Regional Sciences

 

 

Varga Erika, Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet, Idegen Nyelvi Tanszék

ORCID: 0000-0001-5105-7187

Hivatkozások

Arntz, M. – Gregory, T. – U. Zierahn (2016): The Risk of Automation for Jobs in OECD Countries. OECD Social, Employment and Migration Working Papers, No.189, OECD. DOI: https://doi.org/10.1787/1815199X.

Berger, R. (2014): Industry 4.0. The new industrial revolution How Europe will succeed. Accessed: 19. 04. 2022. source: http://www.iberglobal.com/files/Roland_Berger_Industry.pdf.

Bakhshi, H. – Downing, J. – Osborne, M. – Schneider, P. (2017): The future of skills: employment in 2030. London: Pearson & Nesta. Accessed 18. 04. 2022. source: https://media.nesta.org.uk/documents/the_future_of_skills_employment_in_2030_0.pdf.

Eurostat Database, (2019): Employed ICT specialists-total, proceedings from Eurostat. Accessed: 19. 04. 2022. source: https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=isoc_sks_itspt&lang=en.

Enkhjav, T. – Davaasambuu, A., (2019): Industrial and agricultural 4.0: competencies and skills. Modern Science-Moderní věda, 6, 76–86.

Fisk, P. (2017): Education 4.0. the future of learning will be dramatically different, in school and throughout life. Accessed: 15. 04. 2022. source: https://www.peterfisk.com/2017/01/future-education-young-everyone-taught-together/.

Fülöp, Z. (2018): Az Ipar 4.0 munkaerőpiacra gyakorolt hatása. Munkaügyi Szemle. Accessed: 18.. 04. 2022. source: https://www.munkaugyiszemle.hu/az-ipar-40-foglalkoztatasra-gyakorolt-hatasa.

Haiddeger, G. –Paniti, I. (2016): Industry 4.0 Platform activities in Hungary, past – present – plans. Hungarian Academy of Sciences, Institute for Computer Science and Control, MTA SZTAKI, Hungary. Accessed: 19. 04. 2022. source: http://eprints.sztaki.hu/8917/1/Haidegger_14_3154242_ny.pdf.

Halili S.H. – Nurul, H., – Rafiza, A.R. (2018): Traditional versus virtual learning: How engaged are the students in learning English literature. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 8(1), 79–90. DOI: https://doi.org/10.17509/ijal.v8i1.11467.

Halili, S.H. (2019): Technological advancements in education 4.0. The Online Journal of Distance Education and e-Learning, 7(1), 63–69.

Harari, Y. N. (2018): 21 Lessons for the 21st Century. London: Jonathan Cape Publishing.

Heaven, D. (Ed.) (2017): Machines that think. Boston: Nicholas Barley Publishing.

Herzberg, F. (2003): One more time: How do you motivate employees?. Harvard Business Review, 81 (1), 3–11.

Janis, I. – Alias, M. (2017): A systematic literature review: Human roles, competencies, and skills in industry 4.0. In Proceeding of Asia International Multidisciplinary Conference. Accessed: 15.. 04. 2022. source: https://www.europeanproceedings.com/article/10.15405/epsbs.2018.05.84.

Juhász, L. (2018). The Fourth Industrial Revolution in Hungary. IEEE 18th InternationalSymposium on Computational Intelligence and Informatics (CINTI). Budapest: IEEE 167–172. DOI: https://doi.org/10.1109/CINTI.2018.8928236.

Lasi, H. – Fettke, P. – Kemper, H.G. – Feld, T. - Hoffmann, M. (2014): Industry 4.0. Business & information systems engineering, 6(4), 239–242. DOI: 10.1007/s12599-014-0334-4.

Liao, Y. – Deschamps, F. – Loures, E.D.F.R. – Ramos, L.F.P. (2017): Past, present and future of Industry 4.0-a systematic literature review and research agenda proposal. International journal of production research, 55(12), 3609–3629. DOI: https://doi.org/10.1080/00207543.2017.1308576.

Nábelek, F. – Sturcz, A., – Tóth, I. J. (2016): Az automatizáció munkaerő-piaci hatásai. Járási munkaerő-piacok automatizációs kitettségének becslése. Budapest: Magyarország: MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet. Accessed: 18. 04. 2022. source: http://gvi.hu/kutatas/483/az_automatizacio_munkaero_piaci_hatasai.

Misra, S. - Srivastava, K.B., (2018): Team-building competencies, personal effectiveness and job satisfaction: The mediating effect of transformational leadership and technology. Management and Labour Studies, 43(1–2), 109–122. DOI: https://doi.org/10.1177/0258042X17753178.

. Schwab, K. (2016): The Fourth Industrial Revolution. United States: Crown Business, Crown Publishing Group.

Svačinová, K., (2021): Industry 4.0 Overview Based on Selected Indicators: the Case of Hungary. Studies of Socio-Economics & Humanities/Socioekonomické a Humanitní Studie, 13(1), 87–116.

Samans, R. (2019): Globalization 4.0 shaping a new global architecture in the age of the Fourth Industrial Revolution: A call for engagement. World Economic Forum Report. Accessed: 15.. 04. 2022. source: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Globalization_4.0_Call_for_Engagement.pdf.

Salmon, G. (2019): May the fourth be with you: Creating Education 4.0. Journal of Learning for Development, 6(2), 95–115.

Rajan, S. – Vinod, B. (2017): Leapfrogging to Education 4.0: Student at the core. Accessed: 17. 04. 2022. source: https://www.businessworld.in/article/Leapfrogging-To-Education-4-0-Student-At-The-Core-/05-11-2017-130561/.

Ramge, T. – Schwochow, J. (2018): The global economy as you’ve never seen it: 99 ingenious infographics that put it all together. New York: The Experiment.

Rodrik, D. (2016): Premature deindustrialization. Journal of Economic Growth, 21(1), 1–33. DOI: https://doi.org/10.1007/s10887-015-9122-3.

Wallner, T. – Wagner, G. – Costa, Y.J. – Pell, A. – Lengauer, E. – Halmerbauer, G. (2016): Academic Education 4.0. In: Calmo M.(ed.): International Conference on Education and New Developments. Lisbon, Portugal: World Institute for Advanced Research and Science, pp. 155–159. Accessed: 17.04.2022. source: https://www.researchgate.net/publication/304115292_ACADEMIC_EDUCATION_40.

Zhong, R.Y. – Xu, X. – Klotz, E. – Newman, S.T. (2017): Intelligent manufacturing in the context of industry 4.0: a review. Engineering, 3(5), 616–630. DOI: https://doi.org/10.1016/J.ENG.2017.05.015.

Downloads

Megjelent

2022-07-28

Hogyan kell idézni

Tumentsetseg, E., & Varga, E. (2022). Ipar 4.0 és oktatás 4.0: Elvárt kompetenciák és készségek a társadalom 5.0-ban. Acta Carolus Robertus, 12(1), 107–115. https://doi.org/10.33032/acr.2876